back to all stories
3 minutes read
Comfort Dorkutso, ağır işin yabancısı değil. Ailesini desteklemek için iş bulmak amacıyla okulu bırakmak zorunda kaldı. Yapılabilecek tek şey ev ev dolaşıp, hasılat toplayıcısı olarak çalışmaktı. Kolay bir iş değildi ve günde 2 İsviçre Frangı’ndan daha az kazandırıyordu.
 

2013’te Comfort, yeni bir fırsat olduğunu duydu. Accra’nın kendine özgü kahve satıcılarının, telaşlı kalabalıkların arasından yollarını bulduğunu görmüştü. Satıcılar tezgâh sahiplerine, alışveriş yapanlara, hatta trafikte sıkışmış sürücülere fincanla Nescafé satarken, parlak kırmızı tişörtleriyle göze çarpıyorlardı.

Fark etmediği şey, bu satıcıların birçoğunun kendi kazancını üretmek ve kendi şirketlerini büyütmek amacıyla sıkı şekilde çalışan küçük iş sahipleri olduklarıydı. O an, istediği şeyin bu olduğunu biliyordu.

Bir sokak satıcısı olarak Comfort şimdi ayda 200 İsviçre Frangı civarında kazanıyor. Kendine küçük bir daire kiralamakla kalmamış aynı zamanda kardeşlerinin ve genç yeğeninin de kiralarına destek oluyor. Sıkı çalışmanın karşılığını alacağının farkında olan bu genç girişimcinin vizyonunda bir eksiklik yok. “Kendi dükkânımı kurmak için tasarruf etmeyi dört gözle bekliyorum” diyor gururla.

Finansal bağımsızlık

Yerel olarak MYOWBU şeklinde bilinen ‘Kendi İşim’ programı, kariyerlerinde ilerlemeleri ve finansal bağımsızlıklarını kazanmaları için insanları cesaretlendiriyor. Şirketin ev dışı iş birimi olan Nestlé Professional’ın liderliğindeki girişim, binlerce kişiye kendi sokak satıcılığı işlerinin başına geçme, kendi sokak satıcılarını çalıştırma ve yönetme şansı sağlamak için yardımcı oluyor.

 

Tüm satıcılara, fincanlar, termoslar ve sokakta kahve satmak için gerekli her türlü malzeme temin ediliyor. Satıcılar kahveyi satıyor ve kârdan pay alıyor.

Eğer bir satıcı, işletmeci olmak isterse Nescafé; satış, yönetim, hijyen, kalite ve güvenlik konularında kendisini eğitiyor. Şirket ayrıca insanların, işlerini yürütecek temiz, güvenli bir kaynar su kaynağının bulunduğu uygun mutfak alanlarını bulmalarına da yardım ediyor. Böylece işletmeciler kendi topluluklarından daha fazla satıcı tutabiliyor, hedef ve çalışma saatlerini belirliyor, ödemeleri yönetiyor, ürün güvenliğini sağlıyor ve ekipmanın bakımını yapıyorlar.

Tüm Nescafé işletmecileri ve satıcıları kendi bölgelerinde sadık müşteri tabanları oluşturmuş ve marka için harika birer elçi olmuş durumda.

Yaşam değiştiren fırsatlar

Birleşmiş Milletler’in Global Genç İşsizliği raporuna, göre Alt Sahra Afrikası’nda yaşayan gençlerin %11’i 2016’da işsizdi ve bu rakamın artması bekleniyor.

MYOWBU programı hâlihazırda 4.500 gencin kendi mikro-işletmelerini açmalarına yardımcı oldu. Bunların yaklaşık 1.000’i kadın.

Chrystèle  

Kamerunlu Chrystèle Esso için bu, yaşam değiştiren bir deneyim oldu. Okuldan ayrıldıktan sonra Chrystèle, kendi toplumunda ücretsiz bir sosyal işçi olarak çalıştı. 2013’te kendi küçük kahve dükkânını açmaya karar verdi ve birkaç ay sonra MYOWBU programına katıldı.

Bugün Chrystèle, her biri ayda evlerine ortalama 130 İsviçre Frangı gelir götüren 35 satıcıdan oluşan, gelişmekte olan bir işe sahip.

“Gerçekten de işimi yürütme şeklimde daha disiplinli olmama ve olgunlaşmama yardım etti” diyen Chrystèle sözlerini şöyle sürdürdü: “Benim işletmecilerim ailelerine bakmak için işlerine güveniyorlar. Yaptığım şeyden keyif aldığım için de ayrıca daha mutluyum.”