Back to all stories
3 minutes read
Bir ailede beslenme ve gelişim birlikte yürür. Ailenizi daha iyi beslenme konusunda desteklemeye hazırsanız, başlamak için bundan daha iyi bir zaman yoktur.

Sürekli iyi gıda seçimleri yapmak ailenizi iyi sağlığa giden yola yönlendirebilir. Ayrıca besleyici bir yeme düzeni, sağlıklı kalmanıza yardımcı olduğu gibi gelişmeyi destekleyebilir, bağışıklık sistemlerini güçlendirebilir ve enerji seviyelerini artırabilir. İyi bir beslenme düzeni moralinizi yükseltebilir; okulda ve işte performansınızı geliştirebilir.

İyi beslenmeyi bir aile olayına dönüştürün: Sağlıklı değişiklikler yapmak için birlikte karar alın. Bu ipuçları, ailenin her üyesinin iyi beslenmeyle ilgili yeni bir yola girmesini sağlayacaktır.

1. Bebek ve yeni yürüyen çocuk gıdalarıyla işe başlayın


Baby eating vegetables  

Ömür boyu sağlık ve esenliğin tesisine yardımcı olmak için hamilelikte iyi beslenme alışkanlıkları edinmekle işe başlayın – ve sonra bebeğiniz için besleyici seçimler yapın. Anne sütü bebekler için ideal gıdadır. Dünya Sağlık Örgütü gibi uzman kuruluşlar, bebeğinizin ilk altı ayında sadece anne sütüyle beslenmesini, ardından ilk gıdaları vermeye başladıktan sonra da mümkün olduğu kadar uzun süre anne sütüyle beslemenin sürdürülmesini öneriyor.

6 ay civarındayken bebekler genellikle katı gıda denemeye hazır olurlar. Çocuk doktorunuz, bebeğinizin hazır olduğu zamanı belirlemeye yardımcı olabilir. Demirle güçlendirilmiş bebek gevrekleriyle beslemek, bebeğinizin demir ihtiyaçlarını karşılamanın harika bir yoludur. Her bir yeni gıdanın arasına birkaç gün koyarak, bir seferinde meyve, bir seferinde sebze ekleyin.

Gıdaların, bebeğinizin gelişimine uygun, doğru porsiyonda ve kıvamda olmasını sağlayarak, önce ezilmiş, püre gıdalarla başlayın; sonra bebek çiğnemeyi öğrendikçe küçük, yumuşak parçaları ekleyin. Çok çeşitli, besleyici ve yaşına uygun gıdaları sunmak, bebeğinizin farklı tatları ve lezzetleri deneyimlemesine de yardımcı olacaktır.

2. Çocukları mutfağa alın

Ebeveynseniz, izleniyorsunuz demektir. O yüzden çocuğunuzun, sizi daha çok meyve, sebze ve tam tahıl ile daha az şekerli, yağlı veya tuzlu gıdalar yerken görmesini sağlayın. Süt veya suyun, şekerli içeceklerden neden daha iyi bir seçenek olduğunu açıklayın.

Yemekleri birlikte yiyecek şekilde planlama yapın. Ortak yemek saati, bir aile olarak bağlarınızı yenilemek ve çocuklarınızla birlikte sağlıklı olmanın anlamını pozitif ve keyifli bir şekilde keşfetmek için mükemmel bir fırsattır.

 

Çocuklarınızı, market alışverişinizi birlikte yapmaya, birlikte planlamaya ve yemek pişirmeye davet edin. Böylece ömür boyu geçerli önemli beceriler edineceklerdir. Hatta bir çalışmaya göre yemeklerin hazırlanmasına yardımcı olan çocuklar, yemek yapmaya katılmayan çocuklara göre daha fazla sebze yiyor.

Çocuklarınızın yeni gıdalar denemesini sağlayamıyor muyuz? Pes etmeyin. Araştırmalar küçük çocukların, sevmeyi öğrenmeden önce yeni bir sebzeyi 10 defa denemeleri gerekebileceğini gösteriyor.

3. Gençler / ergenler için stoklama yapın

Ergenlik yıllarında iyi beslenme çok önemlidir fakat bu zorlu bir sınav da olabilir. Ergenler kendi gıda tercihlerini geliştiriyorlar. Büyüyorlar ve hareket hâlindeler.

Sağlıklı yemeyi onlar için kolaylaştırın. Kesilmiş meyvelerden ve sebzelerden smoothie’lere (Meyve püresine su ya da süt katılarak yapılan içecek), tam tahıllı dürümlere, çorbalara ve sandviçlere kadar basit, cazip gıdaları stoklayın. Protein kokteyli sağlayan tatminkâr ve ergen-onaylı bir içecek için de D vitamini, kalsiyum ve potasyum gibi dokuz temel besleyici maddeyi içeren çikolatalı sütü tercih edin.

Ergenler, beslenme ihtiyaçları artarken yeni duygusal zorluklar da yaşarlar ve bu da onların fazla yemesine, öğün atlamasına ya da diyet yapmasına yol açabilir. Sağlıksız yeme kalıplarına dikkat edin ve beden – imaj endişelerine karşı duyarlı olun. Rahat ve pozitif aile öğünleri sunmaya devam edin.

4. Gelişin, genişlemeyin

Orta yaş itibarıyla metabolizmamız yavaşlamaya başlar. Daha az kaloriye ihtiyacımız vardır fakat eski alışkanlıkları kırmak güçtür. İşte bilinçli yeme bu noktada yardımcı olabilir.

Sofrayı hazırlayın, elektronik cihazları kapatın ve her lokmanın tadını çıkarın

Sofrayı hazırlayın, elektronik cihazlarınızı kapatın ve her lokmanın tadını çıkarın. Yemek yedikten sonra daha tok hissedeceksiniz ve atıştırmalar sizi daha az cezbedecek. Alkol alımınızı azaltın ve su şişenizi unutmayın.

Eğer porsiyonlarınız yıllar içinde gizemli bir şekilde büyüdüyse artık porsiyon göstergelerine (pdf, 630Kb) başvurmanızın da zamanı gelmiştir.

5. Yaşlandığınızda daha bilgece gıda seçimleri yapın

Değişen tatlardan, diş sorunlarından, kullanılan ilaçlardan veya hastalıktan dolayı insanlar çoğunlukla yaşlandıkça iştahlarını kaybeder.

Azalan enerji ihtiyacına karşın iyi beslenme, daha yaşlı yetişkinler için hâlâ elzemdir. Pozitif değişiklikler yapmak için de asla çok geç kalmış olmazsınız.

Siz veya daha yaşlı bir aile üyesi taze ürünler alabilecek yeterli sıklıkta alışveriş etmiyorsanız alışverişinizi internetten ya da taze ürünler kadar sağlıklı olabilen dondurulmuş ve konserve meyve ve sebzeleri satın alın. Ekstra şeker veya sodyumdan kaçınmak için etiketleri okuyun ve bolca su içmeyi unutmayın.

Kilo vermek soruna dönüşürse, sıvı bir destek veya öğün yerine geçen bir içecek almayı düşünün. Günümüzün ek gıdaları besleyicilik, kalori ve protein açığını kapatmanın lezzetli bir yoludur.

Öyleyse devam edin ve ayarları sıfırlayın. Eski yeme alışkanlıklarınızı şu andan itibaren daha sağlıklı olanlarla değiştirmeye karar verin. Ve bunu birlikte yapın.