Nestlé DAMAK ile TEMA Vakfı’ndan Antepfıstığına Büyük Destek

Geri DönEyl 16, 2013

Nestlé DAMAK ile TEMA Vakfı’nın işbirliğindeki 1.5 milyon TL bütçeli  "Fıstığımız Bol Olsun"  projesine katılan bahçelerde üretilen antepfıstığında % 30 verim artışı sağlandı

Üçüncü yılını tamamlayan  "Fıstığımız Bol Olsun"  projesi kapsamındaki bahçelerde hastalık ve zararlılarla mücadelede %80’e varan azalmalar görüldü

Nestlé DAMAK ile TEMA Vakfı’nın ortaklaşa yürüttüğü  "Fıstığımız Bol Olsun" projesi, üç yılın sonunda proje kapsamındaki bahçelerde ortalama % 30 oranında verimlilik artışı sağladı. 2011 yılında uygulaması başlatılan  "Fıstığımız Bol Olsun" projesi, Türkiye için çok önemli bir tarımsal değere sahip olan ve toplamda yaklaşık olarak 210.000 kişinin geçimini sağladığı antepfıstığı üretiminde kalite ve verimi artırmayı, ayrıca sürdürülebilir bir üretimle bölgedeki ekonomik refaha katkı sağlamayı hedefliyor. Katkının, sadece projeye katılan bahçelerle sınırlı kalmaması, bu bahçe sahiplerinin diğer bölge üreticilerine liderlik yapmaları ve böylece doğru uygulamaların  yaygınlaştırılması  da hedefleniyor. Bölgedeki antepfıstığı üreticilerinin yaşam seviyesinin yükseltilmesiyle, hem ekonomik hem de sosyal anlamda bir katma değer sağlamayı hedefleyen proje, Türkiye’nin antepfıstığı üretiminin ve ihracatının artmasına da yardımcı olmayı amaçlıyor.

İlk üç yıl için 1.5 milyon TL bütçe ile gerçekleştirilen "Fıstığımız Bol Olsun" projesinde bugüne kadar Gaziantep İli Araban İlçesi Gökçepayam ve Yaylacık Köylerinde, Yavuzeli İlçesi Süleymanobası Köyünde ve Şanlıurfa İli Birecik İlçesi’nin  Yukarı İncirli Köyü’nde bulunan 367 dekar alana sahip 21 bahçede teorik ve uygulamalı eğitimler, hastalıklarla ve zararlılarla mücadele, erozyonu önleme, yeni bahçelerin tesisi gibi çalışmalar gerçekleştirildi. Bahçelerde, toprak verimliliğinin sürdürülmesi,  aşılı fidan üretiminin teşvik edilerek yaygınlaştırılması, tarımsal sekilerin örneklenerek çiftçilere aktarılması ve sürdürülebilir üretim sisteminin oluşturularak üreticilerin gelir seviyesinin artırılması için çalışmalar yürütüldü. Yapılan ölçümlere göre de proje bahçelerinde bugüne kadar % 30 verim artışı sağlandı. Bu çalışmalar sonucunda hastalık ve zararlılarla mücadele edilen bahçelerde karazenk hastalığında %80, dip kurdunda %50, karagöz kurtlarında %50 ve meyve iç kurdunda %70 azalma görüldü. 2013 yılında 400 üreticiye daha eğitim verilmesi planlanlanıyor.

Nestlé DAMAK ve TEMA Vakfı yetkilileri, 2011 yılında eş zamanlı olarak Gaziantep ve Şanlıurfa’da başlatılan projenin üçüncü yılının hasadına katılmak üzere Atlas Dergisi yönetici ve okuyucularının da katılımıyla Gaziantep’e bir basın gezisi düzenlediler. Gezi sırasında gerçekleştirilen bahçe ziyaretleri gelişmeleri yerinde görme olanağı verirken,  "Fıstığımız Bol Olsun" projesinde kaydedilen ilerlemeler de paylaşıldı.

 "Fıstığımız Bol Olsun projesi hakkında bilgi veren Nestlé Türkiye Çikolata ve Şekerleme Grubu Genel Müdürü Oben Akyol, Nestlé’nin bu projeye çok önem verdiğini belirterek, Nestlé olarak faaliyet gösterdiğimiz her ülkede değer yaratmayı ve değerleri birlikte yaşatmayı, içinde bulunduğumuz topluma karşı taşıdığımız bir sorumluluk olarak görüyoruz. "Paylaşılan Değer Yaratmak" ana başlığı altında ifade ettiğimiz bu yaklaşımımız çerçevesinde dünyanın çeşitli ülkelerinde "beslenme, su ve kırsal kalkınma" alanlarında topluma değer katan bir çok proje yürütüyoruz.  TEMA Vakfı ile birlikte 3 yıl önce başlattığımız "Fıstığımız Bol Olsun" projesi de bu kapsamda gerçekleştirdiğimiz bir çalışma" dedi.

"Çikolata ile fıstığın efsanevi aşkı" olan Nestlé DAMAK markası ile bu projeyi gerçekleştirdiklerini belirten Oben Akyol, "DAMAK hem Türkiye hem Nestlé  için pek çok ilki ifade ediyor. Nestlé’nin 1933 yılında ilk kez Türkiye pazarı için Türk damak tadına uygun olarak antepfıstığı kullanarak ürettiği DAMAK, Türkiye’nin ve dünyanın ilk antepfıstıklı çikolatası. Türkiye’nin o dönemde bu sektörde ihraç ettiği ilk ürünler arasında. DAMAK, antepfıstıklı çikolata dendiğinde akla gelen ilk marka ve büyük küçük herkesin vazgeçilmezi. Bugün ise Türkiye’de her saniye 1 paket DAMAK tüketiliyor ve DAMAK bir dünya markası olmaya aday" şeklinde konuştu.

Akyol, projenin gerçekleşmesini sağlayan TEMA Vakfı ile Antepfıstığı Araştırma İstasyonu Müdürlüğü eğitmen ve uzmanlarına, büyük destek sağlayan Gaziantep Valisi Sayın Erdal Ata ve Şanlıurfa Valisi Sayın Celalettin Güvenç’e,  Gaziantep Büyükşehir Belediye Başkanı Sayın Dr. Asım Güzelbey ve Şanlıurfa Büyükşehir Belediye Başkanı Sayın Dr.Ahmet Eşref Fakıbaba’ya, Gaziantep ili Yavuzeli, Araban, Şehitkamil ve Karkamış, Şanlıurfa ili Birecik ve Bozova Kaymakamlıklarına ve Belediye Başkanlıklarına teşekkür etti.  Oben Akyol, "Projenin başarıya ulaşmasında çok önemli rol oynayan, bize inanarak emeği, alın teri ve gayreti ile katkıda bulunan çok değerli bahçe sahiplerine ve çalışanlarına da teşekkürlerimizi iletmek istiyorum. "Fıstığımız Bol Olsun" projesi 3 + 5 yıl olarak planlandı. İlk 3 yılın ardından önümüzdeki 5 yılda da proje kapsamında planlanan çalışmalar devam edecek ve izleme yapılacak" dedi.

Projenin yürütülmesini üstlenen TEMA Vakfı Genel Müdürü ve İcra Kurulu Üyesi M. Serdar Sarıgül ise yaptığı açıklamada " Yaşamın temel kaynağı topraklarımızın ve doğal varlıklarımızın korunması için 21 yıldır mücadele eden TEMA Vakfı, ülkemizin her bir tarafında toprağı işleyen ve kullananlarla birlikte topraklarımızın verimliliklerini korumak ve sürdürülebilir yönetimini sağlamak amacıyla örnek projeleri hayata geçirmektedir. Nestlé DAMAK ile uygulamaya koyulan Antepfıstığı Üretiminde Verim ve Kalitenin Artırılması Projesi de bunlardan biri. Erozyona maruz kalan ve fıstık üretimi yapılan toprakların korunması, toprak üretkenliğini bozmadan tarım ekosistemindeki tüm bileşenleri dikkate alarak fıstık veriminin ve kalitesinin artırılması, üreticilerin gelirlerinin yükseltilmesi bu projenin temel amaçları. Doğru ve modern yöntemlerle sağlanan verim ve kalite artışı ile bölge halkının gelir düzeyi artacak, bu sayede üreticilerimiz topraklarına daha fazla sahip çıkacaklar" diye konuştu.

Hititler döneminde fıstığın ilk kültüre alındığı bu topraklarda,  halen fıstık üretiminin geleneksel yollarla yapıldığı belirten Sarıgül, "Antepfıstığı üretimi konusunda büyük bir bilgi birikimi ve deneyimi var. TEMA Vakfı olarak, bu birikimin üreticilere aktarılması ve teknik bilginin sahada kullanılabilir hale gelmesine aracılık etmek amacındayız. Tarım teşkilatı, araştırma kurumları ile üreticiler arasında köprü kurmaya çalışıyoruz." dedi.