Karbonhidratlar

Yüksek performans, canlılık ve konsantrasyonumuzu koruyabilmemiz için enerjiye ihtiyacımız vardır. Vücudumuz karbonhidratlardan aldığı enerjiyi en kolay biçimde kullanabilmektedir. Fakat tüm karbonhidratlar aynı nitelikte değildir. Karbonhidratlara basit şekerler, kompleks şeker ve besinsel lif dâhildir.

Karbonhidratlar – ince farklar

Bazı karbonhidratlar tatlı tada sahip olduğundan hoşumuza gider. Bu tür karbonhidratlar meyve, şekerli yiyecekler ve çikolatada bulunur. Makarna, pirinç, patates ve tahıl içindeki karbonhidratların doğal lezzeti bulunmaktadır. Tam tahıl ürünler, meyve ve sebzelerde bulunan besinsel lifler de karbonhidratlar ailesine aittir. Bu tür karbonhidratların her biri farklı yapıya sahip olduğundan enerji sağlama hızları da farklılık göstermektedir.

Hızlı enerji için karbonhidratlar

Karbonhidratların en küçük yapı taşlarına basit şekerler (veya monosakkaridler) adı verilir. Bu basit şekerler kan dolaşımına hızla karışarak hücrelerimize girer. Hücre içinde derhâl enerji kaynağı olarak kullanılabilirler. Bu basit şekerler aynı zamanda bal, meyve ve meyve suları ile şekerli yiyecekler ve sofra şekerinde de bulunurlar. Boş enerji depolarını hızla tekrar doldurmak ve performans düşüşlerini önlemek söz konusu olduğunda basit ve çift şekerler çok işimize yarar. Bu nedenle sporcular yarışmalarda glikoz ve enerji barları alırlar.

Daha uzun süre tok tutan enerji

Sabit kan şekeri seviyesinin korunmasına yardımcı besinler iyi bir dayanıklılık kaynağı olduğu gibi uzun süreli doygunluk hissi de verirler. Tam tahıllı ürünler, baklagiller ve sebzeler özellikle faydalı etkiye sahiptirler. Bu etkinin kaynağında bahsi geçen besinlerde emilerek kan dolaşımına karışmadan öncede vücudumuz tarafından parçalaması gereken kompleks şekerler veya polisakkaridler olarak bilinen maddelerin bulunması yatmaktadır. Ayrıca, tam tahıllı besinler, sebzeler ve birçok meyve türü düşük Glisemik İndekse (GI) sahiptir. Glisemik indeks karbonhidrat içeren besinleri kan şekeri seviyesini yükseltme üzerindeki etkilerine göre değerlendirir; GI ne kadar düşükse besinin kan şekeri seviyesi üzerindeki etkisi de o denli uygundur.

Parçalanamayan enerji

Vücudumuz esasen besinsel lifleri metabolize edememektedir. Buna rağmen, veya da daha doğru bir ifadeyle, bu nedenle, bu tür besinler sağlığımızı koruyabilmemiz için çok değerlidir. Kan şekeri ve kolesterol seviyemizi korumamıza yardımcı olarak normal sindirimi desteklerler. Bu husus vücut yapımız, kalbimiz ve dolaşım sistemimiz için iyidir. Günlük olarak tam tahıllı ürünler, patates, sebze ve meyve yiyerek ihtiyacınız olan tüm besinsel lifleri ve aynı zamanda karbonhidratları alabilirsiniz.

Bu sayfada yer alan genel bilgiler doktor tavsiyesi yerine geçmek amacıyla verilmemiştir. Durumunuz hakkında özel tavsiyeler için lütfen doktorunuza başvurunuz.
Bu sayfada yer alan genel bilgiler doktor tavsiyesi yerine geçmek amacıyla verilmemiştir. Durumunuz hakkında özel tavsiyeler için lütfen doktorunuza başvurunuz.