Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Protein

Protein kaslar, organlar, cilt, saç ve tırnaklara besin sağlar. Enzim ve hormonlarda da proteinden oluşmaktadır. Vücudumuzun savunma sistemleri yalnızca protein ile en iyi şekilde çalışabilmektedir. Bu nedenle yeterli miktarda protein aldığımızdan emin olmamız gerekir. Bu husus çocuklar için de geçerlidir. Vücudumuz büyüme ve kas gelişimi için özellikle çok miktarda besine ihtiyaç duyar.

Protein kaynakları

Süt, et, balık ve yumurtalar en önemli protein kaynaklarıdır. Tahıllar, patatesler ve bakliyat gibi bitkisel besinlerde de protein bulunur. Sağlığımız için özellikle hayvan ve bitki kaynaklı protein kombinasyonları iyidir. İyi kombinasyonlara yoğurt veya süt eklenmiş müsli, peynirli tam tahıl ekmeği ve yumurtalı patates dâhildir.

Çeşitlilik iyidir

Sindirim sistemimiz öncelikle besinlerden aldığı proteini 20 farklı çeşidi bulunan amino asit bileşenlerine ayırmalıdır. Amino asitler vücudumuzun ihtiyaç duyduğu noktalara kan ile taşınır. İlgili noktalara taşındıktan sonra özellikle vücudun ihtiyaç duyduğu proteinin üretilmesi için kullanılırlar. Protein eksikliği olması halinde vücut ihtiyaç duyduğu bu proteini başka bir şekilde elde eder. Örneğin kaslarda bulunan değerli proteinleri kullanma yoluna gider. İpucu: vücudunuzun her zaman için uygun amino asitleri alabilmesi için çeşitlendirilmiş bir beslenme biçimi benimseyin.

Ne kadar proteine ihtiyaç duyulur?

Yetişkinler vücut ağırlıklarına göre kg başına günlük yaklaşık 0.8 g proteine ihtiyaç duyarlar. 60 kiloysanız günlük olarak yaklaşık 48 g protein almanız yeterli olacaktır. Büyüme çağındaki çocuklar vücut ağırlıklarına bağlı olarak yetişkinlere kıyasla daha fazla proteine ihtiyaç duyar. Düzenli olarak küçük porsiyonlarda et veya balık yedikleri, süt içtikleri ve ara sıra müsli, yoğurt veya peynir yedikleri sürece protein ihtiyaçları karşılanacaktır. Peki ya çocuğunuz süt ve hatta peynir sevmiyorsa ne yapabilirsiniz? Öğle yemeğinde patates püresi veya öğün aralarında ahududulu irmikli muhallebi yedirmeyi deneyebilirsiniz. Bu yemeklere bol miktarda süt gizleyebilirsiniz. Aşırı miktarda protein alımının dezavantajları da bulunmaktadır. Hayvansal proteinlerde uzun vadede sağlığınıza zararlı olabilecek kolesterol, pürin ve doymuş yağ asitleri gibi istenmeyen maddeler de bulunmaktadır.


Bu sayfada yer alan genel bilgiler doktor tavsiyesi yerine geçmek amacıyla verilmemiştir. Durumunuz hakkında özel tavsiyeler için lütfen doktorunuza başvurunuz.