Sort by
Sort by

TEMA Vakfı Antep’te anıt ağaç adaylarını belirledi

Basın Bültenleri'ne Geri Dön

TEMA Vakfı ve Nestlé Damak iş birliği ile yürütülen Fıstığımız Bol Olsun projesinde zamana meydan okuyan yaşlı ağaçların korunması için çalışmalar başlatıldı.

TEMA Vakfı, Nestlé Damak iş birliği ile uyguladığı Fıstığımız Bol Olsun projesi kapsamında yürüttüğü çalışmalar sonucunda Gaziantep’te 12 adet Antep fıstığı “anıt ağaç” adayı tespit etti. TEMA Vakfı, ağaçların “anıt ağaç” statüsüne alınması için Gaziantep Valiliği Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne başvuru yaptı.

Ağaçların yaşı 400 ile 800 arasında

Yaşları 400 ile 800 arasında değişen Antep fıstığı ağaçları, aynı zamanda bölgenin tarihine ve kültürüne tanıklık etme özelliği taşıyor. Binlerce yıldır Antep fıstığı üretimi yapılan bölgede hem kültürün hem de gen kaynaklarının ve biyolojik çeşitliliğin korunmasında çok yaşlı Antep fıstığı ağaçlarının özel bir önemi bulunuyor.

Detaylı incelemeler yapıldı

TEMA Vakfı uzmanları tarafından “anıt ağaç” adaylarını belirlemek üzere çok sayıda Antep fıstığı ağacında ölçüm ve gözlem yapıldı. Gaziantep’in Yavuzeli ilçesine bağlı Keşrobası köyünde yedi, Göbek köyünde dört ve Nizip ilçesine bağlı Tosunlu köyünde bir adet olmak üzere toplam 12 ağacın “anıt ağaç” adayı olabileceği tespit edildi. Çevre, çap, boy, tepe çapı, dallık, kovukluk, çürüklük, sürgün yoğunluğu, yaş gibi kriterler göz önünde bulundurularak ölçümler ve değerlendirmeler yapıldı. Ağaçların bulunduğu yerlerin koordinatları tespit edilip fotoğraflandı. Elde edilen bilgiler, ağaçların envanter karnelerine işlenerek “anıt ağaç” başvurusu yapıldı.

Amaç: Ortak değer yaratmak

Bölgedeki kırsal kalkınmaya katkıda bulunmayı amaçlayan ve ilk etabında %49 verim artışı sağlanan proje, bölgedeki çiftçilerin hayatına olumlu getiriler sunmaya devam ediyor. Bahçelerde verim artışı sağlayan uygulamaları benimsemeleri için üreticilere eğitimler düzenlenen projede ayrıca 174 bahçe sahibine danışmanlık hizmeti veriliyor. Türkiye’de 100 yılı aşkın süredir faaliyet gösteren Nestlé’nin “Ortak Değer Yaratmak” yaklaşımı doğrultusunda TEMA Vakfı iş birliğiyle hayata geçirdiği “Fıstığımız Bol Olsun” projesi 2011 yılından beri uygulanıyor.

Proje, Antep fıstığının sürdürülebilir üretimini, kalite ve verimliliğini artırmayı ve bölgedeki kırsal kalkınmaya katkıda bulunmayı amaçlıyor. 3 + 5 yıl olarak planlanan projede, Antep fıstığı bahçelerinde yürütülen çalışmaların yanı sıra Halk Eğitim Merkezi iş birliğiyle Antep fıstığında aşılama ve budama kursları düzenlendi. Kursları başarı ile bitiren 118 katılımcı sertifikalarını aldı.

TEMA Vakfı Hakkında:

TEMA Vakfı iki toprak sevdalısı, Toprak Dede Hayrettin Karaca ve Yaprak Dede A. Nihat Gökyiğit tarafından 1992 yılında kuruldu. Topraklarımızı tehdit eden erozyon ve çölleşme ile mücadelede toplumsal duyarlılığı ve farkındalığı arttırmak, toprağa sahip çıkmak, koruyucu çözümler üretmek, doğal varlıkları korumak ve bu mücadelenin devlet politikası haline gelmesine katkı sağlamak amacıyla çalışan gönüllü bir kuruluştur. Ülke genelinde 650 bini aşkın gönüllüsü vardır. Bugüne kadar Mera ve Toprak yasalarının kanunlaşmasına destek sağladı. Doğa koruma amacıyla açtığı, müdahil olduğu 227 davanın 115’ini kazandı. 56 dava devam ediyor. 14,5 milyon fidan ve 700 milyon meşe palamudunu toprakla buluşturdu. 250 kırsal kalkınma, koruma ve ağaçlandırma çalışması yürüttü. TEMA Vakfı okul öncesinden liseye kadar eğitim sisteminin her basamağı için doğa eğitim programları geliştiriyor. Tüm ülke çapındaki temsilci ve gönüllüleri aracılığıyla öğretmenlerin desteğiyle uyguluyor. Bu kapsamda Minik TEMA, Yavru TEMA, Ortaokul TEMA ve Lise TEMA eğitim programlarını geliştirdi ve hayata geçiriyor. Özel sektör çalışanlarına yönelik Yeşil Yaka, yerel yönetimler ve kadınlar için ekolojik okuryazarlık programları devam ediyor. MEB iş birliği ile uygulanan TEMA Vakfı eğitim programları, kamu ve sivil toplum iş birliğinin en etkin örneklerinden birini sunuyor. 90'dan fazla kitabı kamuoyuna kazandırdı. 2012 yılında Birleşmiş Milletler Çölleşmeyle Mücadele Sekretaryası önderliğinde dünyada ilk kez verilen Yaşam İçin Toprak | Land for Life ödülünü aldı.

Nestlé Hakkında:

Dünyanın lider beslenme, sağlık ve iyi yaşam şirketi Nestlé’nin temelleri 1866 yılında İsviçre’nin Vevey kasabasında atılır. Şirketin kurucusu Henri Nestlé dünyanın ilk hazır bebek mamasını geliştirir. Farine Lactée” adı verilen süt bazlı bebek maması olan bu ilk Nestlé ürünü, şirketin insanı ve sağlığı her şartta öncelikli tutma, bilimsel araştırma kalite, güven, gibi temel değerlerinin de bir sembolü olur.

Nestlé,  150 yılı aşkın sürede yeni ürünler, yeni kategoriler ile istikrarlı bir şekilde büyümüş ve dünya gıda ve beslenme sektörünün lideri haline gelmiştir. Bugün Nestlé 500’e yakın fabrikası 335,000 çalışanı ile dünyanın neredeyse tüm ülkelerinde faaliyet göstermektedir.

4 kıtada 34 merkezde 5000 kişilik bir ekiple AR-GE çalışmaları yürüten Nestlé ve  AR-GE’ye her yıl yaptığı 1,7 milyar doların üzerindeki yatırımla araştırma geliştirme konusunda da gıda firmaları arasında lider konumdadır. 1909 yılında,  ülkemize giren Nestlé Türkiye’nin en köklü gıda firmalarındandır.  1927’de Türkiye’deki ilk çikolata fabrikasını kurarak üretime başlayan Nestlé,  bugün 12 kategoride 800‘ün üzerinde  ürünü ve 50‘ye yakın markasıyla faaliyet göstermektedir. Üretimini Bursa Karacabey ve Bursa Kestel’deki fabrikalarında gerçekleştiren, Nestlé Türkiye’de satılmakta olan ürünlerinin %92’sini Türkiye’de  üretmektedir. 100 yılı aşkın süredir Türkiye’de faaliyet gösteren Nestlé bugün 3800  kişiye doğrudan, 7000’in üzerinde kişiye  dolaylı olarak istihdam sağlamaktadır. Nestlé, Türkiye’deki üretim üssünden başta Ortadoğu ve Kuzey Afrika olmak üzere bölge ülkelerine ihracat gerçekleştirmektedir.

www.nestle.com.tr |www.facebook.com/NestleTurkiye