Kafein

Kafein çay, kahve, kakao ve kola ile guarana gibi diğer bitki bazlı besinlerde doğal olarak oluşan bir uyarıcıdır. Kafein sentetik olarak üretilerek ‘enerji içeceklerinde’ katkı maddesi olarak da kullanılabilmektedir.

Kafein dünyada en yaygın tüketilen uyarıcılardan biridir. Gerek mide gerekse ince bağırsak tarafından kolay ve hızlı emilen kafein beyin dâhil vücudun tamamında dolaşır. Tüm maddelerde olduğu gibi kafein de ölçülü tüketilmelidir.

Ne kadar kafein tüketmeliyim?

Kafein normal beslenme biçiminin temel bir öğesi olmadığından Beslenmede Önerilen Alım Miktarı bulunmamaktadır.

Yapılan araştırmalar sağlıklı yetişkinlerde günlük 400 mg’a kadar kafein alımının herhangi bir yan etkiyle ilişkilendirilmediğini destekliyor olsa da yetişkinler için yaygın kabul gören önerilen kafein limiti kilogram başına 3 mg’dır.

Aşağıdaki tablodan yararlanarak en yaygın kaynaklardan aldığınız kafein miktarını tespit edebilirsiniz.

Yaygın tüketilen yiyecek ve içeceklerdeki kafein miktarları


Doğal kaynaklar 1 Porsiyondaki Kafein Porsiyon miktarı
Kahve, espresso 78 mg 40 ml
Kahve, hazır 60 – 80 mg 250 ml
Çay 10 – 50 mg 250 ml
Kola alkolsüz içecek 50 mg 375 ml
Enerji içeceği 80 mg 250 ml
Sütlü çikolata içeceği 4.6 mg 20 g, 200 ml sütte
Bitter çikolata 11 mg 20 g
Sütlü çikolata 4 mg 20 g


Bu sayfada yer alan genel bilgiler doktor tavsiyesi yerine geçmek amacıyla verilmemiştir. Durumunuz hakkında özel tavsiyeler için lütfen doktorunuza başvurunuz.